ul. Szkolna 6, 05-506 Lesznowola
tel. 22 757 93 99,

SENSOPLASTYKA DLA MAŁEJ BIEDRONKI

SENSOPLASTYKA  DLA  MAŁEJ  BIEDRONKI

INNOWACJA PEDAGOGICZNA O CHRAKTERZE METODYCZNYM

 

Temat innowacji: SENSOPLASTYKA  DLA  MAŁEJ  BIEDRONKI

 

W swojej pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym szukam atrakcyjnych i skutecznych metod pracy. Na podstawie obserwacji zauważam, że  niektóre dzieci rozwijają się inaczej niż ich rówieśnicy i mają inne potrzeby.

Chcąc wyjść im naprzeciw w bieżącym roku szkolnym chcę zaproponować moim wychowankom dodatkową formę pracy w ramach edukacji plastycznej. Będą to zajęcia sensoplastyczne. Termin sensoplastyka jest chimerą dwóch słów sensum- co po łacinie znaczy zmysł oraz plastyka. Inaczej rozumując, sensoplastyka to takie zajęcia artystyczne,     w których tworzymy oraz odczuwamy nasz efekt końcowy wszystkimi zmysłami. Podczas tradycyjnego tworzenia form artystycznych zazwyczaj używamy narzędzia (podczas malowania używamy pędzla, podczas rzeźbienia dłuta, a w trakcie rysowania węgla bądź ołówka), często jedynym w pełni zaangażowanym zmysłem bywa wzrok.

Zaś w sensoplastyce, bywa inaczej, nasze twory są wynikiem zaangażowania niemal całego ciała. Tworzymy rękoma, stopami, obserwujemy oczami, smakujemy ustami oraz nasłuchujemy uszami. Brzmi trochę znajomo? Oczywiście! Przypomnijmy sobie nasze dzieciństwo, gdy z mamą albo babcią robiliśmy ciasto… Najpierw oczy obserwowały cały proces przygotowania, kolejno uszy nasłuchiwały sypanej mąki, cukru czy soli na stolnicę. Palce mieszały i czuły fakturę pod palcami, pierw grudki i lepkość aż w końcu miłą i jednolitą masę. Na koniec język smakował czy ciasto ma odpowiedni smak. I oto powstawała masa!

Na zajęciach z sensoplastyki głównie będziemy przygotowywali różnego rodzaju masy, o różnych fakturach, niekiedy bardziej zjadliwe inne mniej, jedne o przyjemnym, słodkim zapachu zaś inne o zapachu np. jodu... Jednak najważniejszym założeniem nie będzie tworzenie, a przeżywanie całego procesu wszystkimi zmysłami.

Innowacja będzie prowadzona od listopada 2018 r. do czerwca 2019 r. W trakcie ośmiu zajęć (raz w miesiącu), dziecko w grupowej lub indywidualnej aktywności artystycznej będzie pracowało metodą samodzielnych doświadczeń wykorzystując różne zmysły. Każdorazowo przed zabawą dzieci utrwalą wcześniej ustalone zasady zajęć sensoplastycznych.

      Zakładam, że zajęcia prowadzone w ramach innowacji rozwiną u dzieci samodzielność, nauczą je wychodzenia ze schematów, umożliwią poznawanie nowych form wyrazu, będą wspierać rozwój poznawczy, wzmocnią wiarę we własne możliwości, pokażą, że można wprowadzać zmiany, ulepszenia, eksperymentować.

Innowacja wzbogaci  również mój warsztat pracy oraz ofertę edukacyjną placówki.

                                                                                                           

Milena Wodzińska

autorka innowacji

 

 

do góry