Zajęcia plastyczne z elementami terapii ręki...
opublikowano:
28.03.2021
Zajęcia plastyczne z elementami terapii ręki wspierające motorykę małą uczniów
Świetlica szkolna realizuje cykl zajęć plastycznych z elementami terapii ręki dla uczniów klas pierwszych.
Wiele dzieci zmaga się z nieprawidłowym chwytem narzędzia pisarskiego, a co za tym idzie, z problemem w poprawnym i czytelnym pisaniu.
Najczęściej wynika to z:
utrwalonego, złego nawyku trzymania narzędzia pisarskiego
nieprawidłowej postawy ciała
Zaburzeń napięcia w obrębie kończyny górnej
Zbyt słabych mięśni posturalnych (mięśnie pleców, barków i brzucha)
niewystarczającej ilości zabaw, gdzie dziecko miało okazję trenować dłonie i palce
Trzeba pamiętać, że ręce dziecka nie pracują w odosobnieniu, a w połączeniu z tułowiem, wzrokiem, słuchem, dotykiem, bez wpływu nie pozostaje także funkcjonowanie emocjonalne.
Zajęcia plastyczne z elementami terapii ręki mają na celu:
usprawnienie motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców,
usprawnienie współpracy oko-ręka,
rozwijanie umiejętności planowania ruchu,
wspomaganie czucia głębokiego oraz powierzchniowego.
Jedną z ciekawych technik wspomagających naukę pisania są zabawy masami sensorycznymi. Ulubione masy dzieci to: piasek kinetyczny (wykonanie: mąka kukurydziana i olej), sztuczny śnieg (skrobia ziemniaczana i olej), pachnąca plastyczna masa “wiśniowy sad” (mąka ziemniaczana, olejek do kąpieli Tutti Frutti o zapachu wiśnia/porzeczka, klej w płynie), marchewkolina (gotowana marchew i mąka ziemniaczana) czy choćby masa solna (mąka, woda i sól)
Zdjęcia - opis
Zabawy z piaskiem kinetycznym
Tworzymy wspólnie pachnącą masę “wiśniowy sad” i ludziki Lego
Anna Aleksandrow-Stańczak