WRZEŚNIOWE WARSZTATY ERASMUSA
opublikowano:
26.10.2019
"STEREOTYPY W REKLAMACH"
Po rozpoczęciu nowego roku szkolnego wszystkie szkoły partnerskie biorące udział w programie Erasmus + „Cogito Ergo Sum – krytyczne myślenie w walce z uprzedzeniami” przystąpiły do realizacji kolejnego zadania. Tym razem krytycznie przyjrzeliśmy się reklamom.
Jak to wyglądało w naszej placówce ?
Zacznijmy od tego, że uczniowie najpierw, podczas lekcji języka polskiego, wzbogacili się w wiedzę na temat manipulacji i perswazji w reklamach. Kolejnym krokiem był udział w warsztatach, zorganizowanych dla każdej z pięciu klas ósmych oddzielnie. Zajęcia te odbyły się we wrześniu, w tym samym tygodniu i były prowadzone przez p. Beatę Pałczak.
Podczas warsztatów uczniowie zastanawiali się nad tym co to jest stereotyp, czy każdy jest negatywny, czy są całkowicie błędne lub może kryje się w nich chociaż ziarenko prawdy?
W kolejnej fazie oglądaliśmy reklamy prezentujące stereotypowe podejście do rasy, narodowości, płci, wieku, a także sytuacji. Uczniowie analizowali to co oglądają i bardzo trafnie je komentowali. Analizowaliśmy również to jak reklamy przyczyniają się do utrwalania stereotypów. Zauważyliśmy, że równie ważne w kreowaniu stereotypów jest omijanie pewnych treści w reklamach. Dlaczego w reklamach zasadniczo nie widzimy osób w podeszłym wieku z masą zmarszczek, ale mimo tego zdrowych i szczęśliwych? Dlaczego tak się dzieję, że kobiety o wiele częściej reklamują produkty dla domu i rodziny, a mężczyźni dla siebie? Dlaczego w reklamach rzadko widzimy mężczyzn sprzątających dom, ale częściej wybierani są jako eksperci od sprzątania? Jak daliśmy sobie utrwalić stereotyp: mężczyzna – impreza – alkohol? W jaki stereotyp uwierzyliśmy, że staliśmy się krajem o bardzo wysokim poziomie zażywania leków i suplementów diety?
Dla kontrastu zobaczyliśmy też parę reklam, które łamią stereotypy. Rozmawialiśmy też o tym, czym kierują się firmy, że decydują się świadomie pokazywać sytuacje stereotypowe lub takie, które je łamią.
Po obejrzeniu reklam rozmawialiśmy krótko o tym dlaczego stereotypy nas ograniczają, a także o tym, że negatywny stereotyp prowadzi do uprzedzeń, a te ostatnie mogą skutkować dyskryminacją. To ostatnie zagadnienie jest na tyle istotne, że będzie przedmiotem głębszej refleksji podczas finalnej wizyty krajów partnerskich w naszej szkole w maju 2020 roku.
Co dalej?
W tytule naszego projektu mamy krytyczne myślenie. Dlatego po warsztatach uczniowie dostali zadanie samodzielnego wyszukania reklam, które ich zdaniem prezentują stereotypy. Następnie napiszą w języku angielskim krótkie opisy znalezionych stereotypów i wykonają prezentacje swoich prac przy użyciu Padleta. Ale o tym w następnym artykule.
Beata Pałczak