Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji w Lesznowoli
opublikowano:
10.11.2023
Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji
23-27 października 2023 r.
ZSP im. Noblistów Polskich w Lesznowoli
Mózg to złożony i fascynujący narząd. Do funkcjonowania potrzebuje glukozy i tlenu. Problem z zapamiętywaniem jest podstawową cechą mózgu osób z dysleksją. Oznacza to, że nawet gdy uczniowie zrozumieją dobrze dane pojęcie, często mają problemy, by je odtworzyć.
Dysleksja nie jest spowodowana problemami ze wzrokiem, nie jest wyłącznie odwracaniem liter ani błędnym wymawianiem słów i z pewnością nie wynika z niskiej motywacji czy inteligencji. Jest jedynie skutkiem innej organizacji pewnych obszarów mózgu, co utrudnia czytanie i pisanie.
W dniach 23-27 października w naszej szkole obchodziliśmy Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji, w ramach którego zorganizowane zostały szkolenia i warsztaty dla rodziców oraz nauczycieli, a także przeprowadzone liczne lekcje, na których uczniowie poznali i stosowali przeróżne techniki ułatwiające przyswajanie wiedzy. Hasło tegorocznych obchodów brzmiało: „Uczeń z dysleksją w cyfrowym świecie”.
W poniedziałek 23 października, odbyło się spotkanie dla nauczycieli: „Szkolenie TIK – druk 3D”, prowadzone przez Panie Ewelinę Kucharczyk i Justynę Kulpę.
Następnego dnia zorganizowano warsztaty dla rodziców i nauczycieli pt.: "Rodzic w świecie aplikacji: co pomoże, a co zaszkodzi uczniowi? Ćwiczenia uwagi i koncentracji w cyberświecie". Panie Monika Kocon i Agata Kacprzak-Kołakowska - terapeutki i pedagożki specjalne z naszej szkoły, przekazały wiedzę na temat możliwości i ograniczeń pracy z dziećmi z wykorzystaniem multimediów. Uczestnicy szkolenia mogli przekonać się na własnej skórze, że ćwiczenia w cyberprzestrzeni nie zawsze są jedynym pomysłem na ciekawe zajęcia, jednak mogą być ich urozmaiceniem i wsparciem zarówno dla rodziców i nauczycieli. Pani Agata Kacprzak Kołakowska zaprezentowała zebranym liczne aplikacje pomocne w nauce, a Pani Monika Kocon opowiedziała między innymi czym jest koncentracja uwagi, a także jakie są negatywne konsekwencje wynikające z nadmiernego korzystania przez dzieci z technologii informacyjno-komunikacyjnej.
W związku z nurtującymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania uczniów z dysleksją na lekcjach, w ramach obchodów ETŚD zorganizowano w naszej szkole Konferencję Gminną. Zaproszono na nią nauczycieli, terapeutów i specjalistów pracujących w szkołach na terenie gminy. Konferencja odbyła się 25.10.2023 i cieszyła się dużym zainteresowaniem. Wydarzenie otworzyła Pani wicedyrektor Monika Kocon, która przywitała przybyłych gości. Pierwszym tematem był wykład dr Pawła Szczęsnego: „Mózg w cyfrowym świecie". Słowa doktora : „Cyfrowy świat, mimo alarmistycznych tonów z wielu źródeł, nie jest sam w sobie zagrożeniem dla dzieci i młodzieży. Największym zagrożeniem wydaje się być potencjał do behawioralnych uzależnień, które pod hasłem „grywalizacja” implementowane są powszechnie w rozwiązaniach cyfrowych, także tych edukacyjnych (…)" wzbudziły wiele emocji i stały się powodem dyskusji uczestników spotkania.
Następnie, warsztaty „Język hiszpański dla opornych" poprowadziła mgr Agnieszka Szczepańska, która twierdziła, że jest on jednym z łatwiejszych języków do opanowania przez dyslektyków, ponieważ nie ma dużych różnic w pisaniu i odczytywaniu treści. Podzieliła się również wiedzą na temat aplikacji z ćwiczeniami interaktywnymi, które można wykorzystać na lekcjach hiszpańskiego. Uczestnicy konferencji mogli przy okazji prezentacji poćwiczyć słówka w tym języku.
Kolejnym tematem prelekcji był: „Uczeń z dysleksją na lekcji j. polskiego”, o którym opowiedziała mgr Justyna Konieczna. Na wstępie wyjaśniła, czym jest dysleksja i jakie są jej objawy. Następnie przekazała pomysły na pracę z uczniem mającym trudności w nauce języka polskiego. Z kolei Pani Joanna Dziarkowska opowiedziała uczestnikom konferencji o metodach i formach pracy z uczniem z dysleksją na lekcjach historii. Pokazała w jaki sposób można utrwalić wiedzę, zapamiętać ważniejsze daty i wydarzenia historyczne.
Ostatnim tematem konferencji było: „Wykorzystanie robotów na zajęciach korekcyjno- kompensacyjnych". Pani mgr Katarzyna Andziak starała się odpowiedzieć na pytanie : „Czy roboty pomagają uczniom w nauce?". Na spotkanie przyniosła roboty i maty. Uczestnicy konferencji mieli możliwość pobrania aplikacji na telefony, a następnie według własnego pomysłu lub gotowych scenariuszy, zaprojektować lekcję z robotami.
Także w środę, w ramach obchodów ETŚD odbyło się szkolenie dla rodziców: "Uczeń z dysleksją na lekcji j. polskiego". Szkolenie poprowadziła Pani Justyna Konieczna - polonista i logopeda w naszej placówce. Na początku nauczycielka wyjaśniła pojęcie dysleksji, opowiedziała za co odpowiada dana półkula mózgu, a następnie przekazała rodzicom sposoby pracy z uczniem mającym dysleksję. Udzieliła także rodzicom kilku wskazówek pomocnych przy utrwalaniu materiału z dziećmi.
W czasie trwających obchodów, rodzice uczniów ZSP mogli także skorzystać z konsultacji, których tematem było: "Wszystko, co powinniśmy wiedzieć o dysleksji". Zainteresowani, 25 października mogli spotkać się z terapeutą pedagogicznym po wcześniejszym umówieniu i rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące dysleksji. Konsultacje prowadziły: Katarzyna Andziak, Eliza Komar, Monika Kozłowska i Marzena Sput.
Ostatnim działaniem, dedykowany dla rodziców i ich dzieci, były warsztaty, które odbyły się w czwartkowe popołudnie 26.10, prowadzone przez Panie: Annę Mazurkiewicz i Marzenę Dudek. Warsztaty miały na celu usprawnianie motoryki dużej i małej. Były to zabawy ruchowe jak i ćwiczenia grafomotoryczne, które rodzice mieli wspólnie wykonać ze swoimi dziećmi. Zabawy te wprowadzały radosną atmosferę, rozwijały zaufanie do partnera, doskonaliły precyzyjne ruchy dłoni i palców. Prowadzące wykorzystały na zajęciach metody: ruchu rozwijającego W. Sherborne i terapię ręki.
Panie udowadniały, że usprawnianie motoryki małej i dużej jest bardzo ważne dla każdego dziecka. Im więcej dziecko otrzymuje stymulacji w zakresie dłoni i palców, tym mniejsza szansa pojawienia się zaburzeń związanych z precyzyjnymi ruchami tych narządów. Ponadto zwracały uwagę uczestników na ważność codziennym czynności takich jak: segregowanie, przenoszenie, zamiatanie, wieszanie prania, lepienie, nawlekanie, samodzielne ubieranie się.
Wskazywały, że najlepszym treningiem motoryki dużej jest ruch, czyli każdy spacer, bieganie, jazda na rowerze, skakanie na trampolinie, pływanie itd., a także na to, jak ważne jest wczesne rozpoznanie dysfunkcji ruchowych, ich świadome wyrównywanie oraz dążenie do prawidłowego rozwoju psychofizycznego.
Obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji to także liczne działania, które organizowali nauczyciele na lekcjach z uczniami. Z uwagi, że tematem przewodnim tegorocznego świętowania był cyfrowy świat, nie zabrakło go również podczas realizacji zajęć. Uczniowie, zarówno z pierwszego jak i z drugiego etapu edukacyjnego brali w nich czynny udział. Oto niektóre z nich.
W klasach 1a, 1d, 1e i 1f odbyły się warsztaty pt. „Ozoboty pomagają nam poznawać litery”, prowadzone przez Panią Katarzynę Postek. Uczniowie mogli poznać sposób programowania robotów - przez bloki kolorów. Po krótkim wstępie mieli za zadanie zakodować planszę dla robota, tak aby przechodził obok wyrazów ze wskazaną literą. Było to zadanie wymagające nie tylko znajomości liter, ale również świetnego rozróżniania stron: prawa-lewa, orientacji w przestrzeni, czytania prostych słów oraz układania kolorów w odpowiedniej sekwencji. Pierwszoklasiści świetnie poradzili sobie z tym wyznaniem i wszystkie roboty dotarły do celu.
Także w ramach obchodów, w klasie Pani Magdaleny Napiecek – 1f, odbyły się zajęcia z psem. Miały na celu pokazanie dzieciom, jak wiele pozytywnych emocji i wiedzy można wynieść ze spotkania z psem i to nie byle jakim. Flo bo tak nazywał się gość, który ze swoją przewodniczką Anną Szary odwiedził w październiku uczniów, jest specjalnie wyszkolony, przeszedł wiele testów i egzaminów sprawdzających jego predyspozycje do pracy z ludźmi. Podczas lekcji poruszony został temat bezpiecznego zachowania się przy tych zwierzętach. Uczniowie mieli możliwość zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce: głaskanie czworonoga w miejscach, które są dla niego przyjemne, karmienie z otwartej dłoni oraz przyjmowanie pozycji drzewa, gdy zbliża się nieznany pies.
Ponadto klasy I-III obchodziły Dzień Tabliczki Mnożenia orgaznizowany przez samorząd szkolny klas młodszych, pod opieką Pani Renaty Kierzkowskiej i Katarzyny Postek. Była to świetna okazja, aby utrwalić swoją wiedzę.
Trzecioklasiści wzięli także udział w Turnieju Tabliczki Mnożenia. Dwuosobowe drużyny przystąpiły do interaktywnego testu z pomocą aplikacji Kahoot. Każdy zespół korzystając z laptopów zaznaczał poprawne odpowiedzi. Pytań nie było wiele, ale wymagały biegłości w obliczeniach oraz znajomości zasad rządzących mnożeniem. Wszystkie drużyny rewelacyjnie poradziły sobie z zadaniami, ale najszybsi okazali się przedstawiciele klasy 3b- Aleksander Bartoszczyk, Michał Polanowski, drugie miejsce zajęli reprezentanci 3c- Ala Wójcik, Ryszard Prządka , a trzecie 3f- Aleksander Styczek, Ignacy Kołosionek.
Uczniowie z klasy 3f, 3c podczas lekcji i zajęć świetlicowych z Panią Anną Aleksandrow-Stańczak rozwiązywali quizy i zagadki ortograficzne na platformie WordWall.
Klasa 2f wraz z wychowawcą Panią Izabelą Muchą i Moniką Kozłowską, podczas zajęć w ramach ETŚD szukała odpowiedzi na pytanie: co to jest dysleksja? Pomoc przyniosła im książka pt. " Przygoda z mapą - książka o dysleksji". Następnie uczniowie pisali i tworzyli "Księgę życzeń". Na koniec wzięli udział w grach i zabawach ortograficznyc z wykorzystaniem TIK. Uczniowie chętnie bawili się na tablicy multimedialnej i brali udział w grach. Dzięki atrakcyjnej formie była to łatwa i przyjemna nauka.
Podczas jednej z lekcji języka polskiego w klasie 4f, Pani Monika Biela i Katarzyna Kowalska-Stępińska, przybliżały dzieciom problemy z jakimi czasami borykają się ich koledzy ze szkolnej ławy będący dyslektykami. Podopieczni wykonywali zadania, które zazwyczaj stosują nauczyciele w pracy terapeutycznej z uczniami dotkniętymi dysleksją. Ćwiczenia w formie stacji zadaniowych rozwiązywali w małych, 3 osobowych drużynach. Uczniowie byli mocno zaangażowani w przebieg zajęć. Podczas ich podsumowania przyznali, że niektóre zadania były nie lada wyzwaniem, nawet dla uczniów bez dysfunkcji.
Z kolei klasa 5d, na godzinie wychowawczej, rozmawiała o symptomach ryzyka dysleksji. Uświadamiali sobie, że dysleksja to nie choroba i jest wiele różnych sposobów aby sobie z nią poradzić. Uczniowie poznali wielu pisarzy, artystów, sportowców i biznesmanów, którzy osiągnęli spektakularne wyniki w swojej pracy, mimo bycia dyslektykami. Klasa została zainspirowana do różnych, wspólnych działań. Uczniowie wykonywali ćwiczenia poprawiające procesy pamięci, koncentracji, twórczego myślenia, pisania, czytania, poprawnej wymowy oraz eliminujące nadmiar stresu. Na lekcji geografii natomiast klasa 5d ćwiczyła kierunki na mapie i orientację w przestrzeni.
Klasa 5c również angażowała się w różne działania: na lekcji języka polskiego wykonywała ćwiczenia ortograficzne na platformie „Władcy słów”, na plastyce - uczniowie tworzyli rysunki sławnych dyslektyków, podczas lekcji informatyki ćwiczyli koncentracje z wykorzystaniem platformy Wordwall. Na godzinie wychowawczej dzieci omawiały temat: " Jesteśmy różni - jesteśmy tacy sami”, podczas której m.in. rozwiązując test, próbowali poczuć się jak dyslektyk. W czasie lekcji geografii natomiast wyznaczali kierunki na mapie, wyszukiwali i zgadywali państwa i miasta podczas gry Kahoot.
W ramach obchodów ETŚD kilka starszych klas zorganizowało lekcje odwrócone. I tak na przykład 26 października, na zajęciach języka angielskiego w klasach 8b i 8d tematem była nauka i technologia. Uczeń Patryk Tlak utrwalił słówka dotyczące technologii i nauki. Następnie Kuba Raszewski i Franek Laskus wykonali z klasą ćwiczenia interaktywne korzystając z Wordwall, stworzyli i zaprezentowali na forum klasy prezentację dotyczącą technologii informatycznych. Natomiast Mateusz Zachwyc i Maks Godlewski wytłumaczyli kolegom i koleżankom zagadnienie strony czynnej i biernej w j. angielskim . Zajęcia w takiej formie bardzo podobały się tym klasom.
W klasie 8b odbyła się również lekcja odwrócona z historii i języka polskiego. Temat brzmiał: „Decyzje Wielkich Mocarstw". Wojtek Gąsiewski i Patryk Tlak przygotowali prezentację i przekazali klasie najważniejsze informacje na powyższy temat. Chłopcy mieli możliwość wcielenia się w rolę nauczyciela, natomiast pozostali uczniowie brali aktywny udział w lekcji. Patryk i Wojtek podzielili klasę na grupy, każda grupa wykonała zadania, a następnie prezentowała na forum swoje dokonania. Prowadzący zajęcia chłopcy przygotowali również krótki filmik dotyczący skutków II wojny światowej. Nad całością czuwała pani Joanna Dziarkowska. Natomiast na języku polskim uczniowie przygotowali powtórzenie wiadomości dotyczące zdań pojedynczych i złożonych . Przedstawili rodzaje zdań i podali przykłady. Przy tej okazji, wcielając się w rolę nauczyciela mogli doświadczyli różnych sytuacji związanych z utrzymaniem uwagi i dyscypliny w klasie oraz pracy nad umiejętnością przekazywania wiedzy w sposób zrozumiał dla innych.
W piątek 27.10.2023 na lekcji języka hiszpańskiego, uczniowie w sposób aktywny wykorzystując komputer utrwalali słówka. Hiszpańskie memory, dotyczyły zwierząt. Taka forma lekcji bardzo przypadła do gustu klasie 8b .
Na informatyce w klasie 8d odbyły się zajęcia interaktywne z druku 3D. Zajęcia poprowadziła pani Ewelina Kucharczyk . Uczniowie zapoznali się z drukarką 3D, jej budową. Projektowali swoje obiekty, które później mieli możliwość wydrukowania. Natomiast klasa 8b na informatyce, wykonywała ćwiczenia interaktywne. Miały one na celu wydłużenie czasu koncentracji uwagi. Zdania wśród uczniów były podzielone, części podobała się taka forma pracy, a części nie .
Działania w ramach obchodów znalazły również odzwierciedlenie w pracach plastycznych. Klasa 2g wraz z Panią Elżbietą Wysocką i Justyną Kloze-Kowalską podczas lekcji plastyki wykonała portrety sławnych dyslektyków metodą wydzieranki. Na zajęciach komputerowych uczniowie doskonalili umiejętność pisania tekstów w Wordzie, tworząc opisy do wykonanych prac plastycznych. Prace można było podziwiać na parterze w budynku przy ulicy Sportowej.
Klasa 6c natomiast wykonała portrety osób ze świata biznesu, sztuki i kultury, dotkniętych dysleksją, które zawisły na auli w budynku szkoły na ulicy Szkolnej. Przygotowanie galerii wraz z opisami nadzorowały Panie Ewa Bilińska i Jadwiga Jaworska.
Tematyka związana z dysleksją już od ponad 10 lat wpisuje się w działania szkoły w Lesznowoli i zawsze budzi duże zainteresowanie.
Lesznowola, październik 2023
Opracowanie
Jadwiga Jaworska