ul. Szkolna 6, 05-506 Lesznowola
tel. 22 757 93 99,

Otwarci na kulturę - Kulturalne menu

Otwarci na kulturę - Kulturalne menu

Projekt Kulturalne menu był podzielony na cztery części: przystawka, zupa, danie główne, deser.

1. Przystawka

Podczas zajęć edukacji polonistycznej uczniowie zastanawiali się, co łączy te trzy miejsca teatr, filharmonię i operę. Oglądali zdjęcia budynków różnych warszawskich teatrów, Filharmonii Narodowej i Teatru Wielkiego na mapie Google, które wyszukiwali w ramach zajęć informatycznych. W celu poznania zawodów związanych z teatrem korzystali z aplikacji interaktywnych, prezentacji multimedialnych.

Podczas nauki zdalnej kukiełka Krasnalek Wokalek odkrywała przed uczniami tajemnice opery.

Korzystając z zasobów multimedialnych Teatru Wielkiego- Opery Narodowej w Warszawie  uczestnicy projektu oglądali filmy Moni i Uszko czyli Teatr Wielki- Opera Narodowa i mali melomani. Dzięki temu poznali zasady zachowania się i dopasowania właściwego stroju do koncertu, spektaklu, wystawy.

2. Zupa

Podczas zajęć z edukacji polonistycznej i muzycznej zarówno stacjonarnych, jak i on-line uczniowie poznali wybitne postacie związane z muzyką, filmem, teatrem i operą, między innymi: Fryderyk Chopin, Ludwig van Beethoven, Wojciech Bogusławski, Helena Modrzejewska, Charlie  Chaplin.

Aby poznać miejsca związane z najwybitniejszym polskim kompozytorem, część uczestników projektu wzięła udział w wycieczce do Żelazowej Woli i Brochowa. Lektura „Fryderyk Chopin i jego świat” przybliżyła postać pianisty. Na podstawie jej treści uczniowie wykonali na zajęciach plastycznych lapbooki.

„P jak puzon”, „K jak klarnet”, „T jak tuba”, „O jak obój” to tytuły filmów nakręconych  specjalnie dla dzieci przez Filharmonią Pomorską. Były one doskonałym narzędziem, dzięki któremu uczniowie mogli poznać różne instrumenty muzyczne, ich brzmienie i budowę. Drugo i trzecioklasiści doskonalili swoje umiejętności muzyczne, ucząc się grać na dzwonkach lub flecie.

Dopełnieniem zdobytej wiedzy było poznanie różnych rodzajów orkiestr- orkiestra smyczkowa, dęta, kameralna i symfoniczna oraz wysłuchanie granych przez nie koncertów. Uczniowie mieli okazję poczuć tę muzykę na żywo biorąc udział  w koncertach Filharmonii Narodowej organizowanych w szkole.

W filmach udostępnionych przez kanał Teatr Wielki Opera Narodowa w serwisie You Tube zaprezentowano różne rodzaje głosów męskich i żeńskich. Była to idealna pomoc wykorzystana na lekcjach muzyki.

3. Danie główne

Kolejnym etapem projektu „Otwarci na kulturę” było przygotowanie własnych przedstawień. Uczniowie z klasy III b zdecydowali o wystawieniu baśni pt. „Szewczyk Dratewka”, klasa III a przedstawienia o zwierzętach napisane przez dzieci, klasa II e scenki z życia szkoły. Pomocą służyła im pacynka, która wprowadziła ich w świat lalek teatralnych.

Wymagało to ogromnego wysiłku ze strony uczniów, którzy samodzielnie wymyślili scenografię, napisali scenariusz oraz wykonali kukiełki i pacynki. Na podstawie własnych doświadczeń przekonali się, jak dużo energii, czasu i zaangażowania wielu osób potrzeba do przygotowania krótkiej scenki teatralnej. Mimo wszelkich trudów związanych         z tymi działaniami, dostarczyło to dzieciom zabawy i radości oraz wzbogaciło w nowe umiejętności.  Powstało też mnóstwo zdjęć i kilka filmów, które udokumentowały  efekty ich pracy.

4. Deser

Po ciężkiej pracy, wreszcie przyszedł „czas na deser”. Udało się pojechać na przedstawienie do teatru. Uczniowie mieli okazję zobaczyć prawdziwych aktorów, na prawdziwej scenie,  w prawdziwym teatrze oraz profesjonalną animację lalek.

Umiejętnie wykorzystali zdobytą wcześniej wiedzę, między innymi odpowiednim strojem, właściwym zachowaniem podczas przedstawienia.

Bezpośredni kontakt z aktorami dostarczył niezapomnianych wrażeń.

 

To nie koniec naszej przygody ze sztuką. Kolejny rok szkolny przyniesie nowe wyzwania…

 

 

 

Katarzyna Lubaś, Izabela Mucha, Katarzyna Postek

nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej

do góry