Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Erasmus+ – Barcelona: Zrównoważone życie – przekuwanie świadomości ekologicznej w działania

Erasmus+ – Barcelona: Zrównoważone życie – przekuwanie świadomości ekologicznej w działania

W dniach 26–30 maja 2025 roku uczestniczyłam w mobilności edukacyjnej w Barcelonie, zorganizowanej w ramach programu Erasmus+. Tematem kursu było „Zrównoważone życie – przekuwanie świadomości ekologicznej w działania”, którego głównym celem było zwiększenie świadomości ekologicznej oraz zdobycie praktycznych umiejętności w zakresie zrównoważonego stylu życia. 

Szkolenie skupiało się na potrzebie ograniczania konsumpcji oraz zrozumieniu, jak nasze codzienne wybory – dotyczące produktów, żywności, ubrań, energii czy transportu – wpływają na środowisko naturalne. Kurs zachęcał uczestników do refleksji nad własnymi nawykami konsumpcyjnymi i inspirował do wprowadzania realnych zmian, zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. 

Dzień I: Rozpoczęliśmy od dyskusji o tym, jak uczynić zrównoważony rozwój nie tylko modnym hasłem, lecz realnym elementem szkolnej codzienności. Nie ograniczaliśmy się do tematów takich jak segregacja odpadów – skupiliśmy się na działaniach, które budują świadomość wpływu, jaki każdy z nas wywiera na otoczenie. 

Dzień II: Opuszczając salę szkoleniową, mieliśmy okazję zobaczyć, jak edukacja ekologiczna może funkcjonować w praktyce. Odwiedziliśmy Solar FabLab – miejsce, które choć swoją nazwą przywodzi na myśl farmę solarną, okazało się nowoczesnym centrum edukacyjnym, skoncentrowanym na innowacjach i zrównoważonym stylu życia. To był dzień pełen inspiracji – pokazał, że edukacja ekologiczna może być konkretna, namacalna i atrakcyjna. 

Dzień III: Na peryferiach Barcelony odkryliśmy zaskakujące miejsce – tereny przylegające do lotniska, które zwykle kojarzone są jedynie z ruchem lotniczym, zostały przekształcone w park, ścieżki zdrowia oraz malowniczy punkt widokowy. Miałam także okazję zobaczyć eko-farmę karczocha, gdzie uprawy prowadzone są przez małe, rodzinne gospodarstwa. 

Dzień IV: Wizyta w Muzeum Plastiku okazała się głębokim i poruszającym doświadczeniem. Przestrzeń, która na pierwszy rzut oka wydawała się jedynie ekspozycją tworzyw sztucznych, szybko zamieniła się w miejsce refleksji. Rozpoczęliśmy od poznania historii plastiku i jego różnych form, a następnie weszliśmy do interaktywnych sal, które pozwalały na własnej skórze odczuć skalę problemu. Była to nie tylko lekcja ekologii, ale też zaproszenie do zmiany – w myśleniu, działaniu i codziennych wyborach. 

Dzień V: Ostatni dzień poświęciliśmy rozmowom i refleksjom nad tym, że edukacja ekologiczna ma wartość jedynie wtedy, gdy wpływa na codzienne wybory – nasze i naszych uczniów. Zastanawialiśmy się, jak przekładać globalne wyzwania na konkretne, lokalne działania angażujące uczniów i mające realne znaczenie tu i teraz. 

Zdobyte umiejętności i kompetencje: 

  • Poszerzenie wiedzy na temat globalnych wyzwań środowiskowych oraz wpływu konsumpcjonizmu. 
  • Rozwijanie umiejętności krytycznej samooceny codziennych nawyków konsumpcyjnych. 
  • Poznanie konkretnych sposobów wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju w codziennym życiu. 
  • Przygotowanie do skutecznego przekazywania uczniom wiedzy i postaw proekologicznych. 
  • Rozwój kompetencji międzykulturowych i językowych dzięki pracy w międzynarodowym środowisku. 

Refleksje z mobilności: 

Udział w kursie był dla mnie niezwykle wartościowym doświadczeniem – zarówno pod względem merytorycznym, jak  
i osobistym. Uświadomił mi, jak wielką rolę odgrywają indywidualne wybory w kształtowaniu przyszłości naszej planety. Zmobilizował mnie do dalszych działań na rzecz ograniczania własnego śladu węglowego oraz promowania odpowiedzialnych postaw konsumenckich wśród uczniów. Jestem przekonana, że wiedza i inspiracje zdobyte w ramach mobilności Erasmus+ przełożą się na jakość mojej pracy dydaktycznej i pozwolą mi jeszcze skuteczniej kształtować postawy proekologiczne wśród młodego pokolenia. 

Agnieszka Czółno 

 

 

 

 

 

Data dodania: 2025-06-26 23:02:23
Data edycji: 2025-06-26 23:03:06
Ilość wyświetleń: 41

"Nauka jest jak niezmierne morze.

Im więcej jej pijesz, tym bardziej jesteś spragniony”

Henryk Sienkiewicz

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej