Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Erasmus+ – Zrównoważony rozwój w praktyce edukacyjnej

 

Krótka relacja z inspirującego kursu 

W czerwcu uczestniczyłam w wyjątkowym kursie Erasmus+ poświęconym edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju. Był to czas nie tylko intensywnego szkolenia, ale również głębokiej refleksji nad tym, jak – jako nauczyciele – możemy realnie wpływać na świadomość ekologiczną naszych uczniów i całej szkolnej społeczności.

? DZIEŃ 1 – Edukacja codzienności

Zaczęliśmy od rozmów o tym, jak nie sprowadzać zrównoważonego rozwoju do hasła, ale osadzić go w szkolnej rzeczywistości. Przykłady nie dotyczyły jedynie segregacji odpadów, ale działań budujących świadomość wpływu jednostki:
? projekt z ważeniem surowców wtórnych zbieranych przez uczniów,
? rejestrowanie oszczędności wody/energii,
? „eko-agenda” klasowa – śledzenie tygodniowych nawyków i ich efektów.

Uczyliśmy się przekładać globalne problemy na lokalne działania, angażując uczniów w projekty, które mają znaczenie tu i teraz.

☀️ DZIEŃ 2 – Wizyta w Solar FabLab

Drugi dzień spędziliśmy poza salą szkoleniową. Najpierw odwiedziliśmy Solar FabLab, które – wbrew nazwie – nie było farmą paneli słonecznych, lecz nowoczesnym centrum edukacyjnym.
Tutaj:
? siedzieliśmy na meblach z recyklingu,
? poznawaliśmy naturalne zamienniki chemii domowej,
? obserwowaliśmy ogród wertykalny i zielony dach,
?‍? widzieliśmy uczniów drukujących użyteczne przedmioty ze zużytego plastiku na drukarce 3D,
?️ odwiedziliśmy miejskie punkty selektywnej zbiórki – z kompostownikami dostępnymi dla mieszkańców.

? DZIEŃ 3 – Natura i technologia

Na obrzeżach Barcelony odkryliśmy przekształcone tereny wokół lotniska, które zamieniono w park, ścieżki zdrowia i punkt widokowy.
To dowód, że nawet przestrzenie niekojarzące się z naturą mogą zostać zaprojektowane z myślą o:
? rekreacji,
? edukacji przyrodniczej,
? obserwacji współistnienia technologii i fauny.

♻️ DZIEŃ 4 – Plastikowa refleksja

Wystawa o plastiku była emocjonalnym doświadczeniem.
Od historii i rodzajów plastiku po interaktywne pomieszczenia, które pozwalały nam poczuć się jak w plastikowej wyspie na oceanie.
Zakończeniem była pozytywna nuta:
✨ sposoby oczyszczania oceanów,
✨ skuteczny recykling,
✨ projekty społeczne na rzecz czystszego świata.

? DZIEŃ 5 – Czas refleksji i podsumowań

Ten dzień poświęcony był dyskusjom:
❓ Co zabieramy ze sobą do szkoły?
❓ Jakie działania możemy zacząć „od jutra”?
❓ Co nas najbardziej poruszyło?

Odpowiedzi były różne, ale łączyło je jedno: przekonanie, że edukacja ekologiczna ma sens tylko wtedy, gdy przekłada się na codzienność.

Co wdrożymy u siebie?

 

Może:

? Klasowy system recyklingu z analizą efektów
? Zielony kącik lub ogród wertykalny
? Warsztaty z tworzenia naturalnych środków czystości
♻️ Recykling twórczy – projekty z materiałów z odzysku
? Hotel dla owadów lub mini ogródek przy szkole
? Pokaz filmu o plastiku i rozmowa w klasie
? Dni Zrównoważonego Rozwoju w szkole

? Moja refleksja:

„Zrównoważony rozwój to nie wyzwanie. To codzienna decyzja. I lekcja dla nas wszystkich.”

Wróciłam z kursu pełna energii i pomysłów.

Marta Tadeusiak

Data dodania: 2025-06-25 13:20:06
Data edycji: 2025-06-25 13:23:02
Ilość wyświetleń: 18

"Nauka jest jak niezmierne morze.

Im więcej jej pijesz, tym bardziej jesteś spragniony”

Henryk Sienkiewicz

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej