Psycholog szkolny
opublikowano:
01.02.2019
„Psycholog ma pomóc młodemu człowiekowi „ogarnąć” jego życie. Uporać się z wyzwaniami i trudnościami. Dodatkowo ma pomóc „ogarnąć” nauczycielowi „ogarnianie” ucznia oraz wesprzeć rodziców, aby ten proces przetrwali”.
Psycholog szklony to osoba, która zajmuje się w szkole pierwszą pomocą psychologiczną. Oznacza to, że mogą się do nas zgłosić wszystkie osoby tworzące społeczność szkolną: uczniowie, rodzice oraz nauczyciele. Osoby, które borykają się z różnymi problemami emocjonalnymi, życiowymi, związanymi z funkcjonowaniem w grupie społecznej czy też problemami związanymi z nauką w szkole. Pełnimy w szkole rolę rzecznika praw ucznia, powiernika, inicjatora i koordynatora różnych działań: pogadanek, spotkań, szkoleń, warsztatów, treningów. Często też jesteśmy mediatorami w różnych sytuacja.
Psychologa obowiązuje tajemnica zawodowa.
Zadania psychologa w szkole:
1. Rozpoznawanie możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianie ich zaspokojenia.
2. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych, dotyczących uczniów, w tym, diagnozowanie możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia.
3. Wspieranie ucznia z wybitnymi uzdolnieniami-organizacja indywidualnego toku nauki.
4. Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli.
5. Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
6. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia.
7. Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
8. Umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli.
Jakimi metodami posługuje się psycholog?
· prowadzi rozmowę, słucha, obserwuje
· może prowadzić zajęcia grupowe i indywidualne usprawniające funkcjonowanie ucznia
· współpracuje z rodzicami, nauczycielami oraz instytucjami wspomagającymi szkołę (Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna, Ośrodki Pomocy Społecznej, Policja itp.)
· uświadamia mechanizmy działania, podpowiada, jak można coś zmienić, ale NIE ZMIENIA nikogo (za zmianę odpowiedzialna jest osoba zgłaszająca się do psychologa)
· nie prowadzi terapii długoterminowej – w razie potrzeby wskazuje miejsce, gdzie można szukać dalszej pomocy
Zajęcia ucznia z psychologiem szkolnym dostosowane są do potrzeb uczniów, w ramach nich prowadzimy między innymi:
· rozmowy indywidualne-wsparcie; pomoc w rozwiązywaniu problemu
· interwencję w sytuacji trudnej lub problemowej; psychoedukację
· zajęcia grupowe: trening koncentracji uwagi, TUS, socjoterapię
· zajęcia dla całej klasy zgodne z programem profilaktyczno-wychowawczym szkoły
Psycholodzy w Zespole Szkolno-Przedszkolnym:
Agnieszka Winek - psycholog przedszkole
Pucułek Magdalena - psycholog przedszkole i zerówka
Malwina Purchała - psycholog kl. 1-2
Małgorzata Kalińska - psycholog kl. 3-4
Monika Terlecka - psycholog kl. 5-6
Joanna Myśliwiec - psycholog kl. 7-8